Ekspertinė konsultacinė pagalba

PSICHOLOGINIS KONSULTAVIMAS

Psichologinio konsultavimo tikslas – padėti žmonėms – tiek suaugusiems, tiek vaikams,  išsiaiškinti, suprasti bei spręsti asmeninius arba tarpasmeninius su psichologine savijauta ar elgesiu susijusius sunkumus. Padėti klientui sužinoti savo vidinius resursus ir jėgas. Atskleisti, kas trukdo šiems resursams skleistis bei juos panaudoti. Psichologinės konsultacijos metu psichologas gali padėti atpažinti ir keisti negatyvų ar nelogišką mąstymą, padėti formuoti teigiamą požiūrį į save bei išorinį pasaulį, įveikti beviltiškumo ir bejėgiškumo jausmą, pasijusti atsakingu ir kontroliuojančiu savo veiksmus, susigrąžinti gebėjimą jausti gyvenimo džiaugsmą, surasti kasdienių problemų sprendimus, atrasti stipriąsias savo puses ir pasinaudoti jomis įvairiose gyvenimo srityse, įveikti stresą, potrauminius išgyvenimus, spręsti tarpasmeninius konfliktus. Padėti klientui suprasti, koks jis nori būti. 

Psichologo konsultacija visada yra laisvanoriška ir konfidenciali. Psichologo konsultacija nėra lengvas ir greitas būdas susidoroti su problemomis, tai užtrunkantis procesas, tad išsikelkite realius tikslus. Nepamirškite, kad stengtis turite ir Jūs, tai sutvirtins Jūsų su psichologu ryšį ir padės greičiau išspręsti Jūsų problemas. Psichologiniame konsultavime universalių problemų sprendimo būdų nėra. Kiekviena psichologo konsultacija reikalauja maksimalaus konsultanto dėmesingumo klientui ir sugebėjimo parinkti tinkamiausias kiekvienam konkrečiam atvejui konsultavimo būdus.

 

Kada kreiptis pagalbos?

Paprasčiausias atsakymas – tada, kai sunku. Ir kai patys nežinote, kaip sau padėti. Arba žinote, tačiau jūsų įprasti būdai nebeveikia. Arba kai žinote ką reikėtų daryti, tačiau to nedarote, neprisiverčiate ar neturite noro. Dauguma į psichologą besikreipiančių žmonių neturi jokių psichikos sutrikimų. Psichologas padeda įveikti kasdieniniame gyvenime kylančias problemas.

Su psichologu verta pasikalbėti ir tada, kai neturite didelių sunkumų, o tiesiog norite išmokti būti ramesni, stabilesni, labiau pasitikintys savimi, labiau suvaldantys savo emocijas ir stresą, labiau besimėgaujantys gyvenimu, labiau gebantys kurti kokybiškus artimus santykius. 

Sunkumai ir svarbūs klausimai su laiku netirpsta, o dažniausiai kaip tik atvirkščiai – kaupiasi, gilėja ir sudėtingėja. Tokiais atvejais ištvermingumas atsisuka prieš mus pačius.

 

Individualios psichologinės konsultacijos – tai psichologinis konsultavimas, kai klientas – fizinis asmuo. Individuali psichologinė konsultacija trunka vieną akademinę valandą (45-50 min).

Grupės psichologinės konsultacijos – tai psichologinis konsultavimas, kai dalyvauja konsultantas (arba du konsultantai) ir klientų (nuo 5 iki 10 asmenų) grupė. Grupės konsultacijos trukmė – dvi akademinės valandos.

Grupiniai psichologijos užsiėmimai mokiniams – tai praktinis darbas su kiekvienu dalyviu grupėje, kai skatinama atpažinti savo jausmus, analizuoti juos, mokama susitvarkyti su iškylančiomis problemomis, įveikti krizines situacijas, lavinami bendravimo, konfliktų sprendimo įgūdžiai. Iškylant skaudiems išgyvenimams, tai didelis emocinis krūvis ir atsakomybė valdyti procesą, tenkantys grupės vadovui.

Šeimos psichologinės konsultacijos – tai psichologinis konsultavimas, kai dalyvauja konsultantas (arba du konsultantai) ir du arba daugiau giminystės, santuokiniais ar partnerystės ryšiais susiję asmenys bei jų vaikai (šiuo atveju klientas yra šeima). Šeimos konsultacija trunka nuo vienos iki dviejų akademinių valandų.

Vaikų psichologinis konsultavimas turi panašumų ir skirtumų nuo suaugusiųjų psichologinio konsultavimo. Pagalbos dažniausiai ieško ne pats vaikas, o vaiko tėvai ar globėjai arba mokytojai. 

 

Kada vaikui gali būti reikalinga profesionali psichologo pagalba? 

Kai vaiką kankina liūdesys, dažnai verkia; nesutaria su draugais, tėvais, kitais šeimos nariais, mokytojais; vaikas agresyvus, mušasi, neklauso tėvų nurodymų ir prašymų; dažnai konfliktuoja mokykloje ir namuose; yra labai nedrąsus, bijo vienas eiti į mokyklą, nors pagal amžių jau galėtų, nekalba su kitais žmonėmis, išskyrus šeimos narius; nemoka bendrauti su bendraamžiais, yra atstumtas klasėje; šlapinasi į lovą; labai išrankus maistui; prarado artimą žmogų ar gyvūnėlį; prarado norą mokytis; sunku susikaupti ir atsiminti ar užduotis atlikti iki galo; vaikui nebeįdomu tai, kas anksčiau teikė džiaugsmą ir malonumą; liūdi dėl to, kad skiriasi/išsiskyrė ar išvyko į užsienį tėvai; neturi pasitikėjimo savo jėgomis ar kitais, taip pat jeigu abejojate vaiko gebėjimais ar talentais arba turite kitų sunkumų bei norite konfidencialiai pasikalbėti su specialistu. 

Konsultacijų metu psichologas bendrauja ir su tėvais, ir su vaiku, naudodamas panašius konsultavimo būdus, kaip ir suaugusiųjų konsultavime, tik išsireikšdamas vaikui suprantama kalba. Konsultantas palaiko ir struktūruoja procesą, kurio metu pasiektus tikslus aptaria ir įvertina kartu su tėvais.

 

Nuotolinės konsultacijos internetinėje platformoje (Skype Zoom, Microsoft teams, Google meets ir pan.). Tai – paprastas būdas gauti reikiamą pagalbą kad ir kur bebūtumėte. Klientai pastebi, jog dažnai paprasčiau susisiekti nuotoliniu būdu, nei kreiptis tiesiogiai. Visais atvejais užtikriname konfidencialumą.

Nuotolinės konsultacijos metu naudojamas garsinis ir vaizdinis ryšys, todėl norint konsultuotis tokiu būdu, būtinos tam tikros techninės priemonės: kompiuteris, interneto ryšys, programinė įranga, ausinės arba garsiakalbiai, vaizdo kamera, mikrofonas ir instaliuota į kompiuterį atitinkama programa. Taip pat yra svarbu iš anksto pasirūpinti privačia erdve, galimų trukdžių konsultacijos metu pašalinimu (pvz., namiškių įsiterpimo į pokalbį, užėjimo į patalpą, telefono skambučių ir pan.). Patalpoje gali būti tik iš anksto sutarti konsultacijos dalyviai. Kaip ir „gyvame“ konsultavime, išlieka būtinybė užtikrinti konsultacijos turinio konfidencialumą. Konsultacijas draudžiama įrašinėti (tiek garsines, tiek vaizdo), jas platinti. Sutartos pirmosios konsultacijos dieną 10 min. prieš numatytą nuotolinį susitikimą turite prisijungti prie savo paskyros ir pakviesti specialistą bendravimui savo vardu. Tuomet turite sulaukti atsakymo į pakvietimą: pasitikrinsime, ar gerai girdime ir matome vienas kitą. Taip techniniams klausimams neeikvosime konsultacijos laiko. Neatmestina, kad konsultacijos metu gali kilti techninių trikdžių dėl internetinio ryšio ar priemonių kokybės. Jei taip nutiktų, bandysime jungtis iš naujo. Nepavykus atstatyti konsultacijai tinkamo ryšio, kito susitikimo laikas bus sutartas telefonu.

 

TRUMPI PATARIMAI KONSULTACIJŲ METU:

  1. Būkite nuoširdus bei atviras. Psichologai žino, kokių klausimų klausti, tačiau minčių jie neskaito, todėl Jūs, norėdamas geresnių rezultatų, atsakinėkite nuoširdžiai ir atvirai. Jūsų galvoje nuolat sukasi įvairios mintys ir jausmai. Įsiklausykite jų, papasakokite kaip jaučiatės psichologui.
  2. Nebijokite klausti, koks Jūsų susitikimų procesas, jei ko nors nesuprantate, paprašykite, kad jums paaiškintų. Kuo geriau suprasite kaip dirba psichologas, tuo geriau jausitės pats. 
  3. Netylėkite. Konsultacijos – tai komandinis darbas. Jei Jūs aktyviai nedalyvausite, Jūsų susitikimai su psichologu neteks savo prasmės, bus sunku pasiekti norimą rezultatą.
  4. Pasiruoškite. Dar prieš susitikimą pasistenkite apgalvoti kas yra negerai, kad galėtumėte kuo geriau papasakoti, kaip jaučiatės dėl šios problemos. Galite ir užsirašyti, kas Jums neduoda ramybės – sudarykite sąrašą ir perskaitykite jį garsiai. Girdėdamas save įvardijant problemą, Jums bus lengviau ją nupasakoti psichologui.